Dag 0

De fleste af os har dage hvert år, der betyder noget særligt. Fødselsdag, jul, påske, bryllupsdag etc. Det har jeg selvfølgelig også. Alle, der følger med på Fabrikken ved, at jeg elsker juledagene. Men der en dag, der hvert år er noget ganske særligt. Det er den dag, der er årsagen til, at jeg tilbringer to uger på min smukke ø hver sommer på samme tid. Jeg planlægger min sommerferie, så jeg kan være på Øen en uge før og en uge efter den tredje søndag i juli. Og det kan der ikke ændres ved.

I går var tredje søndag i juli. Det skænkede du sikkert ikke mange tanker, men det gjorde jeg. Og dagen gik, præcis som den skulle. Same procedure as every year! I år med et hus fuld af gæster. Festen begynder ved 14-tiden, og jeg var hjemme klokken 3 i nat. Det er faktisk usædvanlig tidligt, men jeg bliver altså ældre og træt. Og jeg orkede ikke endnu en dag nul med tømmermænd. Dag nul er dagen efter dagen. Der, hvor der altid er hviledag i touren. Og den dag, hvor man trænger allermest til en lang etape, som man kan stene til. Men det er der aldrig.

Jeg har ikke tal på, hvor mange gange jeg har ligget helt passivt på dag nul. Med massiv hovedpine, kvalme og det, der er værre. Så galt gik det heldigvis ikke i år. Så måske er jeg faktisk ikke kun blevet ældre, men også klogere?

Det særlige ved dagen før dag nul er festen og alle de pragtfulde mennesker, jeg får mulighed for at hilse på. Gamle klassekammerater. Venner og bekendte fra min barn- og ungdom. Musik, dans, grin og gode snakke. Det er dagen, hvor jeg får talt med mennesker, jeg kun taler med den dag. Og det er lige hyggeligt hvert år. Derfor har jeg også allerede booket sommerhuset til næste år. Samme periode. Samme opskrift. Alt bliver forhåbentlig præcis som det plejer.

Jeg har stadig en gæst i sommerhuset. Det var faktisk ikke meningen, men det er hyggeligt. Også selv om jeg glæder mig til at få de sidste feriedage alene i huset. Der har været gæster, siden jeg kom hertil. Og det har været fantastisk. Jeg vil nødig være utaknemmelig, men det bliver nu også rart med nogle dage for mig selv.

Og inden jeg når at blinke med øjnene, er ferien forbi, og jeg skal tilbage til hverdagen. Som også er dejlig. Jeg glæder mig til at komme hjem til de sunde kostvaner, og det bliver også ok at komme tilbage på arbejde. Selv om jeg synes, 14 dages sommerferie er for lidt, så hjælper det at tænke på, at om tre en halv uge er der ferie igen. Og der går turen til Skotland. Det glæder jeg mig helt vildt til.

Nu vil jeg smide mig sofaen og nyde en stille aften i sommerhuset. Og jeg vil nyde de sidste feriedage og forkæle mig selv med ro og lange gåture ved stranden. Og selvfølgelig godt selskab fra venner og familie. Og mon ikke også en fadøl eller to? Det er jo trods alt ferie.

Der vil med andre ord være ferielukket på Fabrikken resten af ugen.

God sommer!

Skriv et svar

